Header

❤ Den här bloggen innehåller affiliatelänkar. Genom att handla via dom stödjer du att den ska finnas kvar

Det här med att det kostar pengar att gå ner i vikt är i vissa fall helt klart en bortförklaring som en intalar sig själv stämmer för att slippa ta tag i problemet men det kan även vara lätt att få den uppfattningen speciellt i denna tid med den (ibland hysteriska) gymtrenden som vi ser överallt. Det kan vara dyrt att träna och äta bra om du ska köpa massa nytt och följa alla trender men vill du bara gå ner i vikt på ett hälsosamt sätt helt enkelt så har du stor chans att kunna göra det med ekonomisk vinst.

Jag har gått ner totalt 20 kg och i starten 1 kg/vecka och gick plus ekonomiskt. Jag gjorde det på det sättet som jag tycker är enklast och mest hälsosamt utan drastiska förändringar och förbud. Och jag mådde bara bra, verkligen bra. Fick mer energi både fysiskt och psykiskt och mådde bra på alla sätt hela vägen till slutmålet som var "min" vikt innan medicinerna tog över.

Jag vet att många kommer ha som nyårslöfte nu att gå ner några kilo så jag tänkte dela med mig av mina tips som är gratis, eller åtminstone billiga:

  • Mål. Skriv ner tydliga mål och delmål och konkret hur du uppnår dom. Viktmässigt kan det vara t.ex 3 kg i taget, träningsmässigt 10 min längre varje promenad osv.
  • Rörelse. Gå eller cykla istället för buss eller bil även om det är en lite längre sträcka. Behöver du gå upp 20 min tidigare på morgonen så får du igen det i energin du får av cykelturen till och från jobbet.
  • Allt men inte alltid. Begränsa mängden onyttigheter; ät när du är JÄTTESUGEN och kroppen typ skriker efter det men inte "av bara farten".
  • Alternativ. Ät fortfarande godsaker och samma maträtter men välj nyttigare alternativ eller gör nyttigare varianter (t.ex tacos skippa ost och ös på med grönsaker)
  • Grönsaker. Halva portionen ska vara grönsaker eller sallad och inte utöver det du brukar äta utan ersätt halva mängden med grönt.
  • Allt räknas. Okej, du orkade bara göra träningsövningar i 10 min men det är supermycket bättre än 0 min.
  • Tillåt dig göra undantag. Du kommer att vara svag ibland av olika anledningar och det är okej att falla för sötsaker/ner i soffan så länge du tar dig upp dagen efter. Precis som att en sallad inte gör dig smal så gör inte en hetsätar-session dig tjock heller.
  • Träningskläder. Du måste inte ha snygga träningskläder men en sportbh kan ju vara nödvändigt - billigast hittar du på HM för 99:-, t.ex dessa. I övrigt - NU är bästa läget att köpa träningskläder när det är mellandagsrea, jag brukar köpa på HM och Nelly.com
  • Barn. Har du barn har du många möjligheter att ta hjälp av dom - spring runt och busa och lek eller använd bebisen som tyngd när du gör övningar - finns videos på Youtube.
  • Ge efter när kroppen skriker. Annars blir du aldrig nöjd och går och äter massa onödiga saker för att kompensera för det du är så sugen på. Jag gav alltid efter för pannkakor för det suget släppte aldrig.
  • Mättnad. Lär dig när kroppen faktiskt är mätt och överät inte för att det är gott precis varje gång du äter. Ha som riktlinje att du ska orka ta en promenad efter en maten.
  • Förberedelse. Se till att inte hamna i en situation där du kan skylla på att du inte orkade / hade tid att äta bra mat. Gör storkok på nyttig mat som du alltid har färdig i frysen och ta med dig bra mellanmål när du är iväg.
  • Jämnt. Ät jämnt fördelat över dagen så är det enklare att äta lagom mängd och göra bra val.
  • Våg-balans. Väg dig men inte för ofta. Det är ingen idé att väga sig morgon och kväll eftersom du väger olika utefter vad du ätit t.ex. Känn hellre efter hur kroppen känns, hur du ser ut i spegeln och hur kläderna sitter. Har du levt med ätstörningsproblematik och skev självbild kan du dock behöva väga dig för att få svart på vitt att du faktiskt gör framsteg.
  • Medvetenhet. Var närvarande med din kropp - vantrivs en med sin kropp så är det lätt att försöka förtränga känslan av den och inte vilja kännas vid den men är du mer närvarande är det större chans att du vill vara snäll mot den och mata den med bra saker. Mitt tips efter lång tid av att vantrivas med min kropp är att smörja in dig med bodylotion - ett enkelt sätt att bli medveten om sin kropp. Nästa steg var att bära tajta kläder.
  • Sex. Underskatta inte sex - rejält sex bränner kalorier och hjälper kroppen att slappna av = välmående på flera plan.
  • Inspiration. Rätt inspiration - skrota thinspiration och ouppnåeliga mål utan kolla istället före- och efterbilder på vardagliga personer som jobbat sig till hälsosamma kroppar på naturlig väg eller hitta personer att följ människor som går ner i vikt för att må bra via bloggar eller Instagram.
  • Hemmaträning. Köp detta underlag på Biltema för 129 kr (tjockt och mjukt) och leta fram några bra träningsvideos på Youtube.
  • Var medveten om ditt känsloätande. Vi äter ju mat för att få bränsle och för att kroppen ska må bra men mat är också ett livets glädjeämne och livet vore ju tomt utan att få njuta av godsaker men bara om det inte ger oss ångest efteråt och inte för att hantera negativa känslor som ångest och stress.
  • Rökning. Sluta rök - du kan eventuellt gå upp ett par kilo men energin och den förbättrade konditionen du får gör att du kan jobba bort dom och fler än så. Dessutom - DÅ går du i stor vinst ekonomiskt! Här är mina 10 bästa tips.
  • Ät långsamt. Då hinner kroppen börja känna av mättnaden och ät gärna uppdelat i två portioner där du äter en och sen väntar en stund till nästa - du kanske upptäcker att det faktiskt räckte med den första.
  • Skriv matdagbok. Skriv vad du äter och när du äter det. Dels blir du medveten om vad du faktiskt äter och slutar småäta av bara farten och sen kan du se tydliga mönster när du gör dåliga val.
  • Skafferikoll. Underlätta inte för dig att göra dåliga val genom att ha onyttig mat hemma. Det är ändå mindre risk att du äter det där onyttiga när du måste släpa dig till affären först.
  • Vatten. Drick vatten, byt ut allt annat drickbart mot vatten men smaksätt gärna med gurka, citron eller frysta bär, eller lyxa till det med bubbelvatten. Och drick mycket av det! Drick även ett glas vatten 5 min innan du äter mat.
  • Städa fort. Denna är faktiskt riktigt bra - städa i jättesnabb takt så har du ett träningspass samtidigt som lägenheten blir ren och fin! Skrubba ordentligt, moppa i snabb takt osv osv. Sätt på schysst musik!
  • Familjen. Få med familjen på att göra nyttigare val - det kan vara trögt men om din sambo vill dig väl så stöttar hen dig genom att också göra hälsosammare förändringar.
  • Viktklubb. Aftonbladets Viktklubb är kanonbra på flera sätt - du loggar mat, träning och vikt, får bra tips och recept, stöd via andra användare och möjlighet att blogga, kan enkelt kaloriberäkna dina egna recept och även se hur mycket du äter procentuellt av kolhydrater, fett och protein. Rekommenderar Viktklubb varmt!
  • Smoothies. Enkla, snabba, nyttiga och går att variera i all oändlighet. Gör dom mer mättande: större andel banan och egenblandad müsli uppepå.
  • Rolig rörelse. Testa olika former av rörelse och kör på det du trivs bäst med - finns så många olika varianter men där spelar ju ekonomi roll förstås. Jag gjorde vardaglig cyklning till en sport genom att ha uppdrag och mål med vändorna.
  • Mens. Jag minns att Victoria Silvstedt berättade i VeckoRevyn för mååånga år sen att hon åt väldigt strikt jämt men varje gång hon hade mens tillät hon sig själv att äta 100 g Marabouchoklad och det hjälpte henne att hålla det strikt i övrigt.
  • Appar. Jag vet att många gillar Lifesum och fått stor hjälp av den men även Viktklubb har en app där du enkelt och snabbt loggar din mat.
  • Testa ny mat. Gör det till en kul grej där hemma att testa nya maträtter som förstås är hälsosamma - har ni tur hittar ni en ny favorit.
  • Frysta grönsaker. Färska grönsaker kan vara dyrt och speciellt den här årstiden men broccoli och haricot verts finns i säckar på Willys jättebilligt och det är faktiskt dom godaste sorterna jag smakat.
  • Gratis träningspass. Flera gym erbjuder gratis träning vid ett eller flera tillfällen. Jag kommer att hålla er uppdaterade!
  • Ät inte sent. Det här är en viktig sak tycker jag - ät inte tätt inpå att du ska sova. Ät rejält på morgonen och "tona ut det" ju mer dagen går - det är ju ganska naturligt att vi behöver mindre energi ju senare på dagen det är. Somna inte hungrig men inte heller mätt - ca 3-4 timmar innan du ska sova kan vara en bra idé att sluta äta. Behöver du äta efter det - smoothie eller soppa.
  • Instagram. Starta ett Instagramkonto eller en blogg där du skriver om din viktresa - hur det går med både upp-och nedgångar, delar bra tips och recept och på så sätt får du en liten extra puff att hålla dig på banan och samtidigt inspirerar du andra. Berätta även tydligt för nära och kära att du ska ta tag i din vikt.
  • Köp nya kläder. För varje storlek du går ner, köp fina kläder du trivs i - det är jättemotiverande att fortsätta/behålla nya vikten. Och med nya menar jag såklart från din favoritloppis 😊 Samtidigt säljer du dina kläder som inte längre passar - ett enkelt sätt är att göra klädpaket som du säljer på nån av facebooks köp- och säljsidor som gäller för din stad. Då byter du ut kläderna till en kostnad på 0:-. På tal om det - klädbytardagar är ju perfekta! Anordnas ibland i kyrkor och skolor.
  • Veganmat. Japp där kom den 😉 Men faktum är att vegansk mat lagad från grunden på bönor, linser, svamp och grönsaker är kalorisnål än många feta animaliska produkter. Så äter du veganmat lagad från grunden kan du slippa tänka lika mycket, här är hittar du världens bästa bönchili.
  • Shoppa. Ja faktiskt, alla aktiviteter där du är i rörelse är bra! Och även om det går långsamt. Jag och morsan kan strosa runt i butiker i 8 timmar och även om det går sakta så är det helt klart bra träning. Använd tiden till att jämföra priser och "reka" bland saker - sen kan du göra dom mest prisvärda valen.
  • Rätt fokus. Slutligen - fokusera på hälsan och att du ska må bra och inte hur du ser ut. Har du bara fokus på att gå ner i vikt för ditt utseendes skull så är det mycket svårare att hålla fast vid dina nya vanor. Fokuserar du på att må bra kommer du automatiskt gå ner i vikt på ett mer avspänt sätt som inte triggar ångest. Du gör det här för att må bra ❤

Maxvikt 73 och det allra minsta jag vägde var 53

Likes

Comments